یک فن آوری پوشیدنی که می تواند سطح استرس را اندازه گیری کند

25 فوریه 2021- یک دستگاه جدید با استفاده از تکنولوژی Lab-on-Skin، که می تواند هورمون استرس را در عرق انسان تشخیص دهد، تولید شده است که در نهایت می تواند به پزشکان کمک کند تا بیماریهای مرتبط با استرس را بهتر درک کنند.

آزمایشگاه دستگاه های نانوالکترونیکNanolab ، وXsensio ، یک دستگاه پوشیدنی را ابداع کرده اند که می تواند مستقیماً روی پوست فرد قرار گیرد و می تواند به طور مداوم غلظت کورتیزول را اندازه گیری کند.کورتیزول نقش مهمی در بدن دارد زیرا به تنظیم متابولیسم، سطح قند خون و فشار خون کمک می کند.

آدریانآیونسکو، رئیسNanolab ، گفت: کورتیزول می تواند بر اثر یک تکانه یا تحریک ناگهانی ترشح شود برای مثال شما احساس خوبی دارید و ناگهان اتفاقی می افتد که شما را تحت فشار قرار می دهد و بدن شما شروع به تولید بیشتر این هورمون می کند.

تولید هورمون کورتیزول به طور معمول به فرد کمک می کند تا با شرایط استرس زا مقابله کند و همزمان با ریتم شبانه روزی کار می کند، یعنی بین ساعت 6 صبح تا 8 صبح به اوج خود می رسد و بعد از ظهر و عصر به تدریج کاهش می یابد.

با این حال، هنگامی که افراد از بیماری های مرتبط با استرس رنج می برند، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود زیرا این امر می تواند بر ریتم شبانه روزی تأثیر بگذارد.

آیونسکوگفت: اگر بدن کورتیزول زیاد یا کمی را تولید کند، می تواند به طور جدی به سلامتی فرد آسیب برساند، و به طور بالقوه منجر به چاقی، بیماری های قلبی عروقی، افسردگی یا فرسودگی روانی (دراثر فشار کار و نگرانی و غیره)، شود.

تاکنون، از آزمایش خون برای اندازه گیری سطح کورتیزول استفاده می شد. اما از بزاق، ادرار و عرق نیز می توان برای تشخیص این هورمون استفاده کرد، به همین دلیل تیمNanolab ، می خواستند راهی آسانتر و با مداخله ی کمتر برای نظارت بر این هورمون پیدا کنند.

پچ دستگاه شامل یک ترانزیستور و یک الکترود ساخته شده از گرافن است که به دلیل خاصیت منحصر به فردش دارای حساسیت بالا و قدرت تشخیص در مقادیر بسیار کم است.

آیونسکواضافه کرد: این مزیت اصلی و ویژگی ابتکاری دستگاه ما است. از آنجایی که می توان آن را پوشید، دانشمندان می توانند داده های کمی و عینی را درباره برخی بیماری های مرتبط با استرس جمع آوری کرده و می توانند این کار را به روشی غیرتهاجمی، دقیق و فوری در طیف کاملی از غلظت کورتیزول در عرق انسان، انجام دهند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/feb/wearable-device-developed-that-can-measure-stress-levels.html